1 Kasım 2007 Perşembe

Ölçme ve Değerlendirme

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme
Kişinin belli bir özelliğinin sahip oluş derecesine göre puanla gösterilmesidir.Değerlendirme ise, kişi hakkında bir karara bir yargıya varılmasıdır.
İlk başta ölçme konusundan başlarsak ölçme yaparken bir çok hatayla karşılaşılmaktadır.Bunlar:

Sistematik Hata
Kişiden kişiye değişen bir hata türüdür.Örneğin öğretmenin yazısı güzel olanlara 5 puan fazla vermesi
Sabit Hata
Herkes tarafından etkilenen hatadır.Örneğin; Öğretmenin her öğrenciye 5 puan fazla vermesi
Tesadüfi hata
Öğretmenin farkında olmadan yaptığı hatadır.Örneğin; Bir öğrencinin yapmış olduğu soruyu görmeyip değerlendirmemesi

Ölçmeyi Etkileyen Etmenler

Güvenirlik: Soruların açık anlaşılır, öğrenci seviyesine uygunluk, bir sorunun cevabının diğer sorunun içersinde olmaması, bilen öğrenciyle bilmeyen öğrenciyi ayırması şeklinde ifade edebiliriz.
Geçerlilik: Hazırlanan soruların kapsam içerliğiyle uygun olup olmamasıdır. Geçerli olan güvenilirdir. Fakat Her güvenilir geçerlidir diyemeyiz.
Kullanışlılık: Ölçme aracının ölçülme ve uygulanma kolaylığı, ekonomik olarak uygunluğudur.
Değerlendirme
Değerlendirmeyi 3 başlık altında toplayabiliriz.

Tanıma-Yerleştirme

Öğrencilerin bir derste başarılı olabilmeleri için gerekli ön koşul davranışlara sahip olup olmadıklarını belirlemek amacıyla kullanılır.
Biçimlendirme-Yetiştirme
Bir ders saati, bir ünite ya da bölüm sonunda, öğrencilerin o ders ya da ünitedeki öğrenme eksikliklerini ve bu eksikliklere neden olabilecek güçlükleri belirlemek ve gidermek amacıyla kullanılır.
Değer Biçme
Öğretim dönemi sonunda veya içinde, programın öngördüğü hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığına bakılarak öğrenci, öğretmen ve programa ilişkin yargılarda bulunulur.

Günümüzde kullanılan ölçme - değerlendirme yöntem ve teknikleri şunlardır:
1) Açık Uçlu Soru Türü: Genel olarak uygulanan öğretmenin soru sorup öğrencilerin cevabını yazmalarını istediği sorulardır.Örneğin; kompozisyon sınavları
2) Doğru- Yanlış Türü Sorular: Verilen cümlenin doğru mu yanlış mı olduğuna karar verilen sorulardır. Genel olarak ilköğretim seviyesinde uygulanır. %50 başarı şansı vardır.Bu da güvenirliğini ve geçerliğini de düşürür.
3) Esleştirmeli Soru Türleri: iki grup halinde verilen ve birbiriyle alakalı bilgi öğelerinin belli bir aşamaya göre yerleştirilmesidir.
4) Kısa Cevaplı Soru Türü: Cevabı öğrenciler tarafından düşünülüp bulunan ve doğru cevabı içinde barındırmayan test türüdür.
5) Çoktan Seçmeli Soru Türü: Sorulan bir sorunun cevabının oluşturulmuş seçenekler arasından seçilip işaretle belirtilmesi gerektiren ölçme araçlarıdır.

Performans Değerlendirme; Öğrencilerin istenilen bir öğrenme alanındaki bilgi ve becerilerini ölçmek için onlara alanla ilgili bir görev verip, öğrencilerin o görevdeki etkiliğini, geçerliliği ve güvenirliği sağlanmış ölçüm araçları kullanarak tespit etmektir.
En önemli performans değerlendirme aracı portfolyodur.
Portfolyo Dosyaları: Ürün dosyası, öğrencinin çalışmalarının toplandığı bir dosyadır. Bu dosya,öğrencinin, yüksek kalitede bir düzen içinde oluşturulmuş anlamlı ödevlerini içerir ve öğrencinin en iyi çalışmalarının bir yansımasıdır.
Performansın değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarları (Rubric), kontrol listeleri, görüşme ve gözlem formları, öz-akran-grup değerlendirme formları vb. kullanılabilir.




Kaynaklar:
Öğretimde Planlama ve Değerlendirme(Pegema Yayıncılık),Editörler; Ahmet DOĞANAY, Emin KARİP, Yazarlar;
Salih ÇEPNİ,Samih BAYRAKÇEKEN,Şener BÜYÜKÖZTÜRK,Ali YILMAZ,Cemil YÜCEL,Gürcü KOÇ,İsa KORKMAZ,Şükran TOK,A. Oğuzhan KILDAN,Ferudun SEZGİN,Mediha SARI,Naim ÜNVER,Türkay N. TOK




Neslihan Şentürk
040623018
4. Sınıf Özel Öğretim Yöntemleri 2

Hiç yorum yok: