1 Kasım 2007 Perşembe

Bilgisayar ilköğretim programının incelenmesi

İlköğretim Bilgisayar Programının İncelenmesi

İncelemiş olduğum ilköğretim yeni programında sınıf ayrımı yapılmamış, konular basamaklandırılmıştır. Böylece öğretmenler öğrencinin seviyesine göre istedikleri basamaktan başlatabilmişlerdir. Burada önceden öğrenci seviyesinin belirlenmesi gerekmektedir. Öğretmen anlatacağı konuya başlamadan önce öğrencilerin hazır bulunuşluğunu ölçmesi gerekmektedir.Bunun için test, sözlü sınav, öğrencilere ne bildiklerini sorarak veya geçmişte öğrencilerin ne gördüklerine bakarak karar verebilir. Yeni programda öğrencilerin konuya başlamadan önce ne durumda olduğunu öğrenmemizi hangi yollarla yapacağımızı söylememektedir. Öğretmenin kendisine bırakılmaktadır. Programda kaçıncı basamaktan kimlerin başlayacağı kesin olarak belli olsaydı öğrenciler konuyu daha iyi öğrenebilirlerdi. Vakit kaybı yaşanmaz veya öğrencilerin anlayamayacağı konu gösterilmezdi. Buna en iyi örnek staja gittiğim okul birinci basamaktan başlamış tabi 4.sınıftan 8. sınıfa kadar. Diğer staja giden arkadaşlarımdan bazıları 4. basamaktan falan başlamışlar. Oysaki benim tahminime göre bu öğrenciler arasında biri 4ten diğerleri 1 den başlayacak kadar fark yok. Veya ilköğretim 4.sınıf ile ilk öğretim 8 sınıf arasında bir fark olması gerekiyor.
Basamaklı öğretim ilk bakışta avantajlı görünse de bence avantajlı değil. Öğretmenler kime hangi basamaktan anlatacaklarını kestiremiyorlar. O zamanda zaman kaybı yaşıyorlar.Tüm öğrencileri genel olarak birinci basamaktan başlatıyorlar. İlerleme hızlarına göre bilip bilmediklerine göre gidiyorlar.Oysa hangi seviyede olduğunu öğretmen bilse ve ona göre bir basamaktan öğretimi uygulasa öğrenciler bu konuları daha iyi öğrenecek vakti kaybı yaşamayacaklardır.
Öğretim programına bakıldığında her şey çok düzenli ve zamanında gözükmektedir.Her şey açıklanmış ayrıntılarıyla ortaya konulmuştur. Öğretmen tamamen rehber durumuna getirilmiş öğrenciyi yönlendirmekle görevlendirilmiştir. Bence bu şekilde yapılması çok iyi olmuş. Öğrenciler için düşünen, aktif, istediğinde düşüncesini dile getiren, kendini gerçekleştirebilen bir ortam sunulmaktadır. Öğrencilerin aktif olması, düşüncesini ifade edebilmesi kendi kişisel gelişimine katkı sağlayacaktır.sadece kendi kişisel gelişimine değil etrafındaki insanları daha iyi anlayacak empati kurma olayı daha çok gerçekleşecektir.Sadece kendisini değil karşısındakini de anlamaya çalışacaktır.Tabi bunlar için öğretmenin rehberliği çok önemlidir.Öğretmenin programı amacına ulaştırması gerekmektedir. Yeni program öğretmenin rehber olarak görev yapabilmesine önem vermiş elinden geldiğince açıklamaya çalışıp öğretmenlere yol göstermiştir. Öğretim programını çok iyi açıklamış öğretmen nerde ne zaman nasıl davranacağını belirtmiştir.
Öğrencilerin konuları öğrenebilmeleri için proje tabanlı öğretme biçimi genel olarak kullanılmaktadır.Bunun sayesinde öğrenci bilgiyi paylaşan, aktif, kendine güvenen, yapıp öğrenen durumuna gelmektedir.Böylece eğitim-öğretim istenilen düzeyde olmaktadır.Ezbere dayalılıktan kurtuluyor.Öğrenci öğrendiklerini unutması zorlaşıyor. Tabi öğretmenin proje tabanlı öğrenmenin en etkili kullanımını bilmektedir. Her şey programda açıkta verilmiş olsa bile öğretmen o proje tabanlı öğrenmeyi kullanmayı bilmiyorsa yine istenilen sonuca ulaşılamamaktadır.
Öğretmenin rehber olması ilk başta öğretmenin görevi azalıyormuş gibi gözükmektedir. Oysaki daha zor daha aktif olmasını gerekmektedir. Diğer türlü öğretmen konusunu anlatıp sınıfı terk ederken yeni programla her an her saniye öğrenciyle ilgilenmesi gerekiyor. Öğrencileri takip için olmalıdır. Yeri geldiğinde yardımcı olmalıdır. Tabi proje tabanlı öğrenme gerçekleşirken öğrencilerin istedikleri konuda araştırma yapmalarını sağlamalıdır. Böylece daha iyi verim elde edecektir.
Yeni bilgisayar programı o kadar geniş bir şekilde anlatılmış soru işareti genel olarak bırakılmamıştır.Böylece her şey belli olmuştur. Öyle ki öğrencinin istenilen davranışa ulaşıp ulaşmadığını anlamak için ne tür sorulara görevlere nasıl karşılık vereceği bile belli hale getirmiştir. Öğretmene ölçme ve değerlendirme de çok yardımcı olunmuştur. Öğretmen oturup acaba bu öğretimi nasıl değerlendiririm diye düşüncesinde kurtarılmıştır. Böylece öğretmenleri yanlı davranmaktan kurtarılmıştır. Ayrıca öğrenciler yaptıklarının hakkını almaları kolaylaşmıştır. Öğrencinin kendisinin de direkt olarak değerlendirmeye katıldığı için içi rahat ve notundan memnun hale gelmektedir. Bence bu yeni program bayağı çalışılarak ortaya konulmuş. Teknolojiden yararlanılmıştır. En iyi eğitimin için elinden gelinen çapa gösterilmiştir. Tabi ilk uygulandığı için bazı aksaklıklar olsa bile diğer programlardan çok üstün yanları olduğu açıkta görülmektedir.
Öğretim programında öğrencilerin nasıl değerlendirebilecekleri açıkça gösterilmiş ve örneklendirilmiştir. Bilgisayar dersinin adı Bilişim dersi olarak değiştirilmiş, öğrencilere not verilmesi kalkmış, ders seçmeli hale getirilmiştir. Böylece dersi değerlendirmek zorlaşmıştır. Öğretmen öğrenciye not vermeden değerlendirmesi daha kolay olması için;
· Performans değerlendirme
ü Öğrenci ürün dosyası (Portfolyo)
ü Proje
ü Performans ödevi
ü Drama
ü Görüşme
ü Yazılı raporlar
ü Gösteri
ü Poster
Kavram haritaları
Yapılandırılmış grid
Tanılayıcı dallanmış ağaç
Kelime ilişkilendirme
Grup ve/veya akran değerlendirmesi
Kendi kendini değerlendirme

yeni ölçme değerlendirme tekniklerinden yararlanılması istenilmiştir. Böylece hem teknolojilik gelişimleri ülkemizde uygulamış hem de ölçme ve değerlendirmemizi daha rahat ölçme ve değerlendirmemizi sağlayacaktır. Bu ölçme ve değerlendirme teknikleri tek tek açıklanmış uygulanmasını anlaşılmasını kolaylaştırmıştır. Örnekleri verilmiştir. Değerlendirme kriterleri belirtilmiştir. Öğretmene çok kolaylık sağlamıştır. Öğretmen araştırma yapmadan programı inceleyerek her şeye ulaşabilmesi sağlanmıştır.
Bilgisayar dersi öğretim programı’nın temel yaklaşımı açıklanmış. Temel yaklaşım dört kısma bölünmüş bunlar :
1. Tanışma : Bu kısımda okullara bağış ya da diğer yollarla donanım ve yazılım alınmaktadır.Yöneticiler ve öğretmenler Bilişim Teknolojileri’ni okul yönetiminde nasıl kullanacakları konusunda araştırma yapmaya başlarlar. Geleneksel öğretim devam etmektedir.
2. Uygulama: Bilişim Teknolojileri kullanımının öğrenmeye olumlu etki yaptığı anlaşılır. Yöneticiler ve öğretmenler okul yönetiminde ve öğretim programları içerisinde Bilişim Teknolojileri’ni kullanmaya başlarlar. Bununla birlikte öğretmenler hâlâ öğretim ortamını büyük ölçüde kontrol etmektedirler.
3. Yaygınlaştırma: Bu aşamadaki okullar Bilişim Teknolojileri’ni öğretim programlarıyla bütünleştirmeyi başarmışlar ve okullarının laboratuarlarında, sınıflarında ve yönetim birimlerinde bilgisayarlı uygulamaları yaygın olarak kullanmaya başlamışlardır. Öğretmenler, Bilişim Teknolojileri’ni kullanarak kendi üretkenlik ve profesyonel gelişmelerine katkı yapmaktadırlar. Öğretim programları mesleki uygulama alanlarında gerçek hayat problemlerinin çözüm önerilerine katkı yapacak şekilde değişime uğramıştır.
4. Dönüştürme: Bu aşamadaki okullarda ise Bilişim Teknolojileri’nin yaygın kullanımı artık okulların kendini yenilemesi için yaratıcı etkisini göstermeye başlamıştır. Bilişim Teknolojileri günlük hayatın görünen bir parçası haline gelmiştir. Öğretim programları artık öğrenci merkezli olmuştur ve konu alanlarında gerçek hayat problemlerinin çözümü ile uğraşılmaktadır. Bilişim Teknolojileri ayrı bir alan olarak profesyonelce öğretilmekte ve bütün mesleki alanlarla bütünleşebilmektedir. Okullar kendi toplumlarının öğrenme merkezleri haline dönüşmüşlerdir.(Kaynak: T.C.MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI İlköğretim Genel Müdürlüğü İLKÖĞRETİM BİLGİSAYAR DERSİ (1–8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI)
Bunların dışında öğrencileri derste nasıl aktif tutulacak, öğrencilere anlatılacak olan konunun onlara nerelerde yarayacağına ve bu konuları hayatlarında nerelerde uyguladıkları göstermişlerdir. Böylece eski anlayış yani ezber eski neyse şimdi odur anlayışından kurtulunmuştur.
Öğrencilere oluşturmacılık öğretim yaklaşımı uygulanmaya çalışılmıştır. Böylece öğrenciler bilgileri kendi anlayabileceği şekilde öğrenecekleridir.Başka kişilerin görüşlerini ezberlemek zorunda kalmayacaktır.Zaten bu yaklaşım bu dönemde çok tercih edilen bir yaklaşımdır. Gelişmiş ülkelerde uygulanmaktadır.Bizim de konu anlatımlarında uygulanması ülkemizin eğitim alanında ilerlemekte olduğunu göstermektedir.
Bunların dışında görüştüğüm bilgisayar öğretmeni yeni program hakkımda konuştuğumda bana söylediği; yeni program nerede hangi etkinliği vermiş olması çok güzelmiş.Eski programda derse gitmeden önce ne etkinliği yaptırayım diye düşünüyormuş.Artık bu düşünceden kurtulup direkt ne yapması gerektiği belliymiş. Eski programda öğretmen kendisi ne istiyorsa onu yapıyormuş.Öğretmenler o yüzden öğrencileri çok boş bırakıyorlarmış.Yeni programla bu sorunda ortadan kalkmış.

Hiç yorum yok: